CD “4 Concerti Grossi”

0

 

H Ekfrassis Productions  τη Δευτέρα 24 Ιουνίου στις 8:30 μ.μ. στον ΙΑΝΟ  παρουσίαση

του CD “4 Concerti Grossi”, a preparar lavvenire  του κιθαριστικού συνόλου Guitarte

Μουσική των Corelli, Geminiani, Händel, Vivaldi σε μεταγραφή για 7 κιθάρες από τον Νίκο Χατζηελευθερίου

To CD παρουσιάζουν οι:Γιώργος Μονεμβασίτης, Συγγραφέας, Δημοσιογράφος, Κριτικός και Ιστορικός ΜουσικήςΦοίβος Παπαδόπουλος, Διευθυντής Ορχήστρας, Συνθέτης

 

Αλέξανδρος Κάλκος, Κιθαριστής με ειδίκευση στα νυκτά όργανα της εποχής Μπαρόκ

 

Η μουσική της εποχής του Μπαρόκ, για πολλούς μουσικούς, αποτελεί χώρο έρευνας και ανάδειξης ιστορικών και στιλιστικών ερμηνευτικών προσεγγίσεων. Για άλλους, πάλι, είναι πεδίο πειραματισμών και τολμηρών διασκευών.  Η σχέση του συνόλου Guitarte με τα κονσέρτα που περιέχονται σε αυτό το CD, ξεκινά από τη σπουδή και τη μελέτη έργων της εποχής για λαούτο (J. S. Bach, S. L. Weiss, A. Vivaldi κ.ά.), περνάει από μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πορεία (από τα μαθητικά ακόμη χρόνια) με κιθαριστικά σύνολα κι έχει ως τελευταίο σημείο αναφοράς το έργο του J. S. Bach – Musikalisches Opfer (BWV 1079), το οποίο ηχογράφησε το σύνολο στο προηγούμενο CD Traces. Το Guitarte παρουσιάζει λοιπόν, τέσσερα Concerti grossi σε μεταγραφές για 5 έως 7 κιθάρες, με τους κιθαρίστες σε εναλλασσόμενους ρόλους, soli και tutti. Η μουσική των Händel, Vivaldi, Corelli, Geminiani, με τον ήχο της σημερινής κιθάρας, σε απόδοση για κιθαριστικό σύνολο, διεκδικεί μια θέση, στο σύγχρονο ηχητικό περιβάλλον, για όσους αγαπούν να απολαμβάνουν τη μουσική του 17ου και 18ου αιώνα.

Θα ακολουθήσει ζωντανή παρουσίαση αποσπασμάτων του CD.

 

Το Guitarte ensemble ιδρύθηκε το 2005 και διευθύνεται από τον Νίκο Χατζηελευθερίου, με συνοδοιπόρους τους Χρήστο Φάκλαρη, Φραγκούλη Καραγιαννόπουλο, Άννα Σαρτζίδου και Μαρία Παπαμιχαήλ. Από το 2015 στο σχήμα συμμετέχουν και οι Χριστίνα Πολυκρέτη και Νεκτάριος Σακελλαρίου. Έχοντας κοινή τους αφετηρία την κιθάρα στοχεύουν στη δημιουργία ενορχηστρωτικής δυναμικής, χωρίς την αφαίρεση όγκου, συνηχήσεων, αρμονικού εύρους, διατηρώντας, δηλαδή, τον χαρακτήρα της κλασικής κιθάρας ως solo όργανο.  Αυτό το επιτυγχάνουν μέσα από την ανάδειξη νέων έργων, αλλά και μεταγραφών που βασίζονται σε αυτήν τη λογική.

Το μουσικό σύνολο Guitarte έχει, μεταξύ άλλων, παρουσιάσει έργα των J. S. Bach, F. Geminiani, L. Boccherini, A. Schoenberg, B. Britten, D. Milhaud, N. Rota, αλλά και έργα Ελλήνων συνθετών, όπως των Μ. Θεοδωράκη, Μ. Χατζιδάκι, Δ. Φάμπα, Φ. Τσαλαχούρη, Γ. Βασιλαντωνάκη, Γ. Αγγελάκη, Μ. Κεφάλα, Ν. Παναγιωτάκη, κάποια από αυτά ειδικά γραμμένα για το σύνολο. Έχει, επίσης, δημιουργήσει σύνθετες μουσικές παραστάσεις με τραγούδι, αφήγηση, χορό, video art, όπως «Τα ημερολόγια ενός διαβόλου» (μουσική Ν. Χατζηελευθερίου, έργα Κ. Π. Καβάφη και Φ. Πεσσόα), τα «12 νυχτερινά» (μουσική Μ. Θεοδωράκη, κείμενα Ν. Τσιφόρου), το  «Καταραμένο φίδι» του Μ. Χατζιδάκι (κείμενα Α. Πετράτου, θέατρο σκιών Άθω Δανέλλη), το δρώμενο «Ήχοι και μύθοι από την ιστορία και την περιπέτεια του αρχαίου πνεύματος» με σωζόμενα αποσπάσματα αρχ. ελληνικής μουσικής και τραγούδια σύγχρονων παραστάσεων αρχαίου δράματος, τη σκηνική μπαλάντα «Στο όνειρο ενός νηφάλια μεθυσμένου» (μουσική Μ. Θεοδωράκη για την παράσταση «Ένας όμηρος» του Μπ. Μπήαν) κ.ά. Τον Δεκέμβριο του 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο CD του συνόλου «ΙΧΝΗ» με έργα των J. S. Bach, Μ. Χατζιδάκι, Γ. Αγγελάκη.

 

Τρεις λέξεις χρησιμοποιεί ο ιστορικός της μουσικής Charles Burney για να περιγράψει τα concerti grossi: καθαρά, πλούσια, μεγαλειώδη. Αποστάγματα του ώριμου μπαρόκ συμπυκνώνουν όλη την ομορφιά της μουσικής εκείνης της εποχής, απαλλαγμένα από το περιττό βάρος και την περιπλοκότητα των προγενέστερων χρόνων. Πρώτη φορά συνυπάρχουν τόσες φωνές με τέτοια φυσικότητα, φωνές που συνομιλούν με ζωντάνια, εκφραστικότητα, σαφήνεια και δύναμη…

————————————————————————————————

Η μουσική της εποχής του Μπαρόκ αποτελεί χώρο έρευνας και ανάδειξης ιστορικών και στυλιστικών ερμηνευτικών προσεγγίσεων, καθώς και πεδίο πειραματισμών και τολμηρών διασκευών. Η δική μας σχέση με τα κοντσέρτα αυτής της έκδοσης, ξεκινά με τη σπουδή έργων της τότε εποχής, για λαούτο, περνάει από μια ενδιαφέρουσα πορεία με κιθαριστικά σύνολα κι έχει ως τελευταίο σημείο αναφοράς τη «Μουσική Προσφορά» του J. S. Bach που εμπεριέχεται στο πρώτο μας cd.

Η προσέγγισή μας βασίζεται στην έννοια του «χειροποίητου», κατά την οποία δεν κυριαρχούν στυλιζαρίσματα, στενοί κανόνες και καλούπια και προάγει την αμεσότητα και τον αυθορμητισμό -από τη μελέτη ενός κομματιού ως την ηχογράφηση και από τη συναυλία ως τη σχέση με το κοινό και την επικοινωνία της μουσικής μας. Αυτό οδηγεί σε ένα προϊόν που συμπεριφέρεται ως ζωντανός οργανισμός και διαφοροποιείται ανά πάσα στιγμή. Οι κανόνες, αν και παρόντες, δεν μας περιορίζουν.

Σε όλα τα κοντσέρτα έχουν υπάρξει μετατοπίσεις στο ηχητικό ύψος σε σχέση με το πρωτότυπο, χωρίς όμως παρεμβάσεις στη μελωδική κίνηση και στην αρμονική διάταξη. Τα κοντσέρτα των Vivaldi και Corelli έχουν μεταγραφεί σε διαφορετική από την αρχική τονικότητα. Για την κάλυψη του εύρους της έκτασης των φωνών χρησιμοποιήθηκαν δυο κιθάρες χορδισμένες σε 8va μπάσα και σε 4η ψηλότερα, αντίστοιχα.

Παρουσιάζουμε, λοιπόν, τέσσερα concerti grossi σε μεταγραφές για 5 και 7 κιθάρες, με τους κιθαρίστες να εναλλάσσονται μεταξύ των soli και tutti. Η μουσική των Händel, Vivaldi, Corelli, Geminiani, με τον ήχο της σημερινής κιθάρας, σε απόδοση για κιθαριστικό συνόλο, διεκδικεί μια θέση στο σύγχρονο ηχητικό περιβάλλον, για όσους αγαπούν τη μουσική του 17ου και 18ου αιώνα. Φιλοδοξούμε, έτσι, να γίνουμε ένας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα της μουσικής τέρψης που στοχεύει… «στην προετοιμασία του μέλλοντος».

.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.